December 8, 2009

Malay Couple - Reza Piyadasa


Malay Couple: Redza Piyadasa(1988), Mixed media collage, 60 x 50 cm

Menerusi catan ini kelihatan seorang lelaki yang berambut putih, berkot, seluar dan berkasut coklat muda serta memakai tali leher sedang berdiri disisi seorang wanita muda yang sedang duduk di kerusi. Wanita tersebut memakai baju warna biru dan kain batik berserta kasut biru. Mereka kelihatan seperti sedang bersiap sedia untuk diambil gambarnya. Catan ini berlatarkan tumbuh-tumbuhan dan garis-garis pelbagai warna.

Makna
Lelaki yang berambut hitam keputihan ini menunjukkan umurnya yang sudah sedikit lanjut dan berdiri di sisi seorang wanita menunjukkan mereka sepasang suami isteri. Berdirinya lelaki ini disisi perempuan yang sedang duduk menunjukkan rasa sayang dan sentiasa menjaga isterinya dengan baik. Daun-daun dan warna-warna kehijauan menunjukkan nilai-nilai kebahagian sepasang suami isteri.
Cerita
Di sini Redza Pyadasa ingin menyampaikan tentang kebahagiaan sepasang suami isteri dan nilai kasih sayang seorang suami kepada isterinya dan seorang isteri kepada suaminya dari awal dan selamanya.
Ekspresif
Di dalam karya ini menunjukkan rasa gemberi dan teruja pengkarya pada kebahagiaan pasang suami isteri tersebut dan mengabadikannya di dalam karyanya sendiri.

No comments:

Lukis Potret Guna Pastel- Mesti Tonton